Καλημέρα και πάλι σε όλους,
Αυτό το ΣΚ που πέρασε είχα σχεδιάσει να ολοκληρώσω την κατασκευή των μοντέλων των σασί και να κάνω και κάποιες συγκρίσεις.
Το συμπέρασμα που βγήκε είναι ότι με τον (σχεδόν) 2 χρονών υιό μου στο ίδιο σπίτι αυτό είναι αδύνατον
... Τον περισσότερο χρόνο τον πέρασα να τον κυνηγάω να μην βουτήξει τα δαχτυλάκια του στην εποξική ...
Αναγκάστηκα λοιπόν να κάνω (κι άλλη) θεωρητική εργασία πάνω στα σχέδιά μου και
ευτυχώς ...
Ανακάλυψα ότι οι περισσότεροι από τους υπολογισμούς μου ήταν λάθος για τον απλούστατο λόγο ότι βασιζόταν σε κάποιες πολύ αρχικές παραδοχές τις οποίες ποτέ δεν μπήκα στον κόπο να διορθώσω.
Μπήκα λοιπόν στη διαδικασία διόρθωσης και κατέληξα σε αδιέξοδο ...
Με τις γνώσεις που έχω (αλλά υποπτεύομαι και γενικότερα ...) δεν είναι δυνατόν να σχεδιάσω πρώτα το σασί και μετά την ανάρτηση !
Και φυσικά δεν είναι δυνατόν να σχεδιάσω την ανάρτηση χωρίς να ξέρω την διάμετρο των ελαστικών που θα χρησιμοποιήσω ...
Αναγκαστικά λοιπόν μπήκα σε διαδικασία σχεδίασης της ανάρτησης. Για αυτή τη διαδικασία ζητώ την βοήθειά σας ως προς τα εξής :
Τι μεταξόνιο και τι μετατρόχιο έχουν τα αυτοκίνητά σας ?
Τι ζάντες - λάστιχα χρησιμοποιείτε ?
Πόση διαδρομή έχουν οι αναρτήσεις σας ?
Πόσες μοίρες roll angle είναι το μέγιστο που έχετε δει ?
Πόσες μοίρες roll angle είναι το σύνηθες ?
Πόσο στατικό camber έχετε ?
Τι σκληρότητα αντιστρεπτικής έχετε ? (αν δεν ξέρετε μπορώ να την υπολογίσω από τις διαστάσεις της)
Τι σκληρότητα ελατηρίων έχετε ?
Ποιές είναι οι συντεταγμένες των παρακάτω σημείων :
επάνω και κάτω ball joint, εμπρός και πίσω σημεία σύνδεσης επάνω και κάτω ψαλιδιού στο πλαίσιο, σημείο σύνδεσης αμορτισέρ με πλαίσιο,
σημείο σύνδεσης αμορτισέρ με ψαλίδι, σημείο σύνδεσης αντιστρεπτικής με κάτω ψαλίδι, σημείο σύνδεσης κρεμαγιέρας με upright, σημείο σύνδεσης άκρου κρεμαγιέρας με κρεμαγιέρα (μέσα στην φούσκα).
τα σημεία μετρούνται ως εξής :
+x = η απόσταση από το centerline του σασί
+y = η απόσταση από το έδαφος με το όχημα σε ηρεμία
-z = η απόσταση εμπρός από τον άξονα
+z = η απόσταση πίσω από τον άξονα
δηλαδή κάθε σημείο έχει +x, +y και + ή - z αναλόγως.
Για να υπολογίσω τα διάφορα έχω βάλει μήκος κρεμαγιέρας (από φούσκα σε φούσκα) 50cm προσεγγιστικά. Αυτό είναι σημαντικό γιατί αλλάζει αρκετά πράγματα αλλά δυστυχώς δεν έχω το ακριβές νούμερο.
Μήπως θα μπορούσε κάποιος να πει μια πραγματική τιμή από Escort ? (αριστεροτίμονη 2.4 στροφές κατά προτίμηση )
Με ενδιαφέρουν τόσο τα αποτελέσματα αυτών που έφτιαξαν κάτι από τα βιβλία και κυρίως αυτών που έχουν kit από εταιρείες. Ο λόγος που ζητάω αυτές τις πληροφορίες είναι για να έχω ένα μέτρο καθώς θα τις βάλω σε πρόγραμμα για αναρτήσεις. Φυσικά τα αποτελέσματα θα είναι available στον καθένα για το αυτοκίνητό του (ή και για άλλων τα αυτοκίνητα αν το επιτρέπουν) και πιθανώς να βγουν καλά συμπεράσματα.
Για το δικό μου όχημα έχω καταλήξει στα εξής μετά την μελέτη του ΣΚΔ
Βάρος (με οδηγό και πλήρη καύσιμα) : 750kg
Μεταξόνιο : 2300mm
Μετατρόχιο εμπρός & πίσω : 1450mm
Κατανομή Βάρους : 55% εμπρός - 45% πίσω (στην χειρότερη περίπτωση, στην καλύτερη 50-50%, οι υπολογισμοί έχουν γίνει για 52.5% - 47.5%)
Λάστιχα : Toyo R888 285/30/ZR18
Ζάντες : 9.5 ή 10x18 (οι 10inch είναι καλύτερες αλλά πανάκριβες)
Push Rod type.
Με τις επιλογές που έχω κάνει έχω μέγιστη γωνία roll +/- 2 μοίρες
διαδρομή ανάρτησης max 4cm dive και max 2.6 cm rise
μεταφορά roll center +/- 5 cm εγκάρσια σε (σκέτο) roll
και -3.5 σε full dive και + 2.5 σε full rise χωρίς roll.
το στατικό roll center βρίσκεται 3.5 cm επάνω από το έδαφος.
Το caster (castor ? ποιό είναι σωστό τελικά ?) είναι σχεδόν σταθερό σε όλη τη διαδρομή ( περίπου 2.35 μοίρες) και το στατικό camber είναι -0.75 μοίρες. Σε full roll το camber γίνεται +0.67 μοίρες που θεωρώ ότι δεν είναι και άσχημα ...
Βέβαια έχω κάνει αρκετές παραχωρήσεις σε θέμα ελατηρίων και αντιστρεπτικών. (και τα δύο είναι θεόσκληρα ...) Βέβαια εφόσον πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που δεν θα κυκλοφορήσει στον δρόμο με παίρνει... αλλά και πάλι έχω μία ανησυχία για αυτό ... Μήπως είναι υπερβολικά σκληρό στο τέλος ?
Το πολύ πολύ να φτιάξω το αυτοκίνητο και μετά να ξανασχεδιάσω την ανάρτηση ... (και μετά όλο το σασί από την αρχή ...
)
Αυτό που με απασχολεί είναι ότι αν η ανάρτηση βρεθεί με roll και dive στα όριά τους το roll center μετακινείται υπερβολικά.
Το όλο στήσιμο του αυτοκινήτου (αν έχει δίκιο το πρόγραμμα που χρησιμοποιώ) βγήκε πολύ καλό (μετά από 3 μέρες {πωρώθηκα} συνεχούς ψαξίματος). Μάλιστα όταν πιέζεται η ανάρτηση (επειδή και η πίσω είναι παρόμοια) και οι τέσσερεις τροχοί κοιτούν το εσωτερικό της στροφής (κάτι σαν παθητική τετραδιεύθυνση!)
Θα βοήθαγε πολύ να δω τις δικές σας αναρτήσεις για να βγάλω μια άκρη... Προς το παρόν μόλις βρω χρόνο θα βάλω και του βιβλίου για σύγκριση.
Επίσης αν κάποιος θέλει να πειραματιστεί ή να αλλάξει την ανάρτηση του αυτοκινήτου του θα χαρώ πολύ να βάλω τα στοιχεία του το πρόγραμμα και αυτός να έχει μια ιδέα για το τι θα βγει και εγώ να έχω μια σύγκριση ... Όσοι πιστοί (αλλά και όσοι άπιστοι ως προς τα προγράμματα) προσέλθετε ...
Παραθέτω κάποιες εικόνες από το πρόγραμμα με την δική μου ανάρτηση μέσα (η δικία μου είναι push rod αλλά το πρόγραμμα υπολογίζει και κλασική με διπλά ψαλίδια αλλά επίσης αν βάλεις και την πίσω ανάρτηση υπολογίζει και το σύνολο του αυτοκινήτου ως συμπεριφορά)
κατάσταση ηρεμίας :
- 1493907875_right_roll_max.gif
- (6.76 KiB) Μεταφορτώθηκε 1590 φορές
full roll χωρίς dive (2 μοίρες roll):
- 1493907789_normal_geometry.gif
- (6.11 KiB) Μεταφορτώθηκε 1542 φορές
3cm dive με 3 μοίρες roll (παρατηρήστε αυτό που έλεγα για την μαύρη τελεία του roll center ... έχει πάει στον
) :
- 1493907717_3roll_3dive.gif
- (6.89 KiB) Μεταφορτώθηκε 1519 φορές