Project "Echidna"
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 18:42

    Τί διάστασης λάστιχα θα βάλεις σε αυτές τις ζάντες;
  • Άβαταρ μέλους
    DUKE
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 375
    Εγγραφή: Κυρ 28 Οκτ, 2007 22:30
    Τοποθεσία: Kifisia

    από DUKE » Σάβ 11 Οκτ, 2008 18:58

    Email sent.
    Lew na balw h 185/60 gyrw gyrw
    H 185/60 k 205/60 mpros pisw.

    Pisw megalonontas thn olikh diametro pisteuw oti tha bazei th dynamh kalytera sto dromo?

    Poia h apopsh sou?

    Oi zantes einai oi exhs:
    1493907837_hpim0477.jpg
    Shedding tears

    7 Rulez - Keep Drifting
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 19:13

    Αλέξη, ωραίες οι ζάντες, αρκετά ελαφριές και αρκετά φθηνές! Καλορίζικες και καλοφόρετες!! :D

    Επιβεβαίωσέ μου πρώτα αν η μπροστά είναι 6άρα και η πίσω 8άρα (σε πλάτος).
    Αν ναι, σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να βάλεις 185/60R13 γύρω γύρω.
    Στις εμπρός ζάντες μπορείς να βάλεις 185/60R13 αλλά με το ζόρι και πίσω απλά ΔΕΝ μπορείς να βάλεις ούτε 185/60R13 ούτε και 205/60R13.
    Άρα με δεδομένο το πλάτος των ζαντών σου η λύση των R888 αποκλείεται! :cry:

    Για ένα πρακτικό οδηγό μπες στο παρακάτω λινκ (είναι το γιαπωνέζινο site της Toyo) όπου μπορείς να δεις για κάθε ελαστικό ποιά είναι η προτεινόμενη ζάντα. Στο δείχνει στην εξής μορφή: 5.0-(5.5)-6.5
    Tο πρώτο νούμερο είναι το ελαχιστο πλάτος ζάντας, το μεσαίο μέσα στην παρένθεση είναι το προτεινόμενο και το τρίτο νούμερο είναι το μέγιστο.

    http://www.toyojapan.com/new_tires/p_competition.html
    Κάνε κλικ στο παραπάνω link και πάτα "Available sizes and specifications"

    Γνωρίζεις αν βγαίνουν σε διάφορα offset;
    Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Echidna την Σάβ 11 Οκτ, 2008 19:23, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 19:20

    Pisw megalonontas thn olikh diametro pisteuw oti tha bazei th dynamh kalytera sto dromo?
    Συγκεκριμένα πάνω σε αυτό που λες υπάρχει μια ολόκληρη θεωρία, σχετικά με την πρόσφυση που προσφέρει ένα ελαστικό ανάλογα με τη συνολική του διάμετρο. Μάλιστα πριν καιρό είχα στείλει ένα email για το θέμα αυτό στον Mark Ortiz, αρθρογράφο στο περιοδικό "RaceCar Engineering"

    Εδώ είναι η ερώτησή μου

    I thoroughly enjoyed your article "Tall vs Short sidewalls" in the April 2007 issue of Racecar Engineering magazine. In that article you discussed about the benefits of short sidewall tyres fitted on larger diameter rims. So, you explained how beneficial (or not) would be a different configuration of two wheels with exactly the same overall diameter. I would like here to enter another parameter to the discussion. What about two wheels with exactly the same tire sidewall characteristics but with different overall diameter? For example, let's say we have a 15" overall diameter (not rim diameter) wheel (rim + tire) and a 17" overall diameter wheel. And now let's assume that the sidewall characteristics of the two tires are exactly the same. Also the widths of the two tires are the same.

    Which one do you think will be more beneficial to overall handling? It is quite sure that we will have two footprints of different shape (I am not sure if they will have a different area though).
    I think that with the low wheel we will have a more round footprint shape, while with the tall wheel the print will be more long and narrow. Do you think this will have any effect to the centroid of the lateral force with consequences to pneumatic trail and aligning torque? What do you think?


    Και εδώ η απάντησή του:

    15" and 17" are pretty small for tire outside diameters, but the question is really the same regardless of what hypothetical sizes we might posit.

    As with tire width, we need to define our basis for comparison, and this is not as straightforward as one might suppose. Do we hold inflation pressure constant? Static deflection or tire vertical spring rate? Do we assume identical tread compound? Do we compare fully optimized cases, which probably implies different inflation pressures, static deflections, and tread compounds? One can make a rational case for any of these approaches. In an actual design or modification situation, availability of tires and compounds may constrain us. Since we are examining the principles here, we will look at the question from a variety of angles.

    What happens if we hold tire pressure constant? In theory, the contact patch should stay the same area at a given load as the tire diameter increases, just as it should with increasing tire width. However, with a wider tire, the contact patch gets wider and shorter. With a larger diameter, the contact patch stays the same length and width. In both cases, the tire's static deflection decreases, and its vertical spring rate increases, as we add size. In both cases, tensile loads in the carcass increase. A tire is approximately round in section, so when its sectional circumference increases, the hoop stresses acting transversely and radially increase. That increases cord tension when tire width increases. A tire is also round in side view, so it also has hoop stresses acting circumferentially in side view. As we increase pressure, we can measure the increase in diameter and circumference.

    This comes from the circumferential strain that goes with the circumferential stress. Tire unloaded circumference is a measurement we commonly take, especially in oval track racing, to control tire stagger. Road racers often ignore this measurement, but they shouldn't. You don't necessarily want stagger on a road course, but you don't want to have it unintentionally. It is a bit harder to compare tires of different dimensions at the same pressure, but we know that a larger-diameter tire has more surface area for its pressure to act upon, and it therefore has to have greater cord tension at a given pressure.


    This means that the larger-diameter tire acts stiffer, at a given pressure, just like a wider tire does. Therefore, we will probably end up running lower pressure in the larger-diameter tire. Then the contact patch will get longer.

    What happens if we set the tire pressure such that the larger tire and the smaller one both have the same static deflection – say, ½"? Taking the questioner's 17" and 15" unloaded diameters as our basis, for a 17" diameter a ½" static deflection theoretically gives us a contact patch 5.74" long. For a 15" diameter, ½" static deflection theoretically equates to a 5.38" contact patch length. That's a contact patch length ratio of 1.067, compared to a diameter ratio of 1.133. The contact patch length does not quite go up proportionally to the diameter; it goes up by roughly half the percentage. ½" is a fairly large deflection for a tire that small. The contact patch length in both cases is more than 1/3 of the tire diameter.

    It turns out that for all reasonable diameters and static deflections, the amount of non-linearity does not change much. If we doubled both the diameters, and calculated theoretical contact patch length at ½" deflection, we still get a contact patch length ratio of 1.065 – not much change from 1.067. Cut the deflection to Ό", and the length ratio becomes 1.064 – still about the same.

    My conclusion is that within the range of diameters and static deflections we are likely to consider for a particular car, contact patch length for a given static deflection has a surprisingly linear relationship to outside tire diameter: the contact patch length ratio stays at about .94 times the tire diameter ratio. The percentile increment of contact patch length gain remains roughly half of the percentile increase in diameter.

    Using the simplifying assumption that, for constant contact patch width, contact patch length is simply inversely proportional to inflation pressure, the 17" tire should need only 1/1.067 times as much pressure and should have about 1.067 times the contact patch area, for the same static deflection and vertical spring rate. At this somewhat lower pressure, it will have around 1.062 times the side-view circumferential hoop stress and around 1/1.067 times the sectional circumferential hoop stress – meaning that overall cord tension and tire rigidity should be similar despite the reduced pressure.

    More contact patch, similar rigidity; that looks good. Of course, there is a weight penalty, just as there is if we widen the tire. But overall, the bargain looks surprisingly similar.


    One might think there would be a disproportionate penalty in rotational inertia, since the mass of a larger-diameter tire not only is greater, but also acts on a larger radius of gyration. However, a larger-diameter tire also turns at a lower rotational speed for a given road speed, and rotationally
    accelerates at a lower rate for a given longitudinal acceleration. The linear speed at the tread of any tire has to be approximately equal to the road speed of the car. Correspondingly, the linear acceleration of the tread has to be approximately equal to the linear acceleration of the car. So the rotational inertia penalty is roughly proportional to the weight gain, but not significantly greater.

    There is a further weight penalty in the wheel. This is somewhat variable depending on wheel design, but in most cases it's safe to say that we add more weight to the wheel center and rim by increasing the wheel diameter than we add to the rim by increasing the width.

    As a broad generalization, it is probably true that we can increase the contact patch area more weight-efficiently by adding width than by adding diameter. However, the difference is not dramatic, and there are advantages to using diameter. One big advantage is that when we add contact patch area by adding diameter, the tire does not become more camber-sensitive, as it does when we add width. There is generally an an advantage in resistance to aquaplaning when we go tall instead of wide, and better performance in snow.

    Depending on how we play other tradeoffs, with a taller tire we may very well be able to run a softer and/or hotter-running tread compound.

    As for self-aligning torque and pneumatic trail, if the contact patch is longer, those will increase. The centroid of lateral force should move rearward in the contact patch, at least for moderate slip angles. It should also move forward more as the tire approaches the limit of adhesion, increasing self-aligning torque falloff as the limit of adhesion draws near. Whether that improves steering feel or not is a matter of driver preference and the design of the rest of the car.
    Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Echidna την Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:12, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 19:29

    Αλέξη, τα Hankook Ventus Z211 θα σε βολέψουν καλύτερα για τις ζάντες σου!
    Μπες εδώ http://www.hankooktire-eu.com/en/produc ... asp?pid=28

    Βγάζει τις ίδιες ονομαστικές διαστάσεις με την Toyo αλλά τα Hankook ταιριάζουν καλύτερα με τις ζάντες σου. Είναι και αυτά από τα κορυφαία ημισλίκ! :)
  • Άβαταρ μέλους
    DUKE
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 375
    Εγγραφή: Κυρ 28 Οκτ, 2007 22:30
    Τοποθεσία: Kifisia

    από DUKE » Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:07

    Thodorh, diabasa ta emails sas k aisthanthika xazos..
    Tha ta epexergastw ligo k tha epanelthw.
    Epishs den mporw na katalabw pws h Toyo leei max width 7.5 enw h Hankook 8.5?

    Einai logo ylikou kataskeuhs sta sidewalls?
    Dikaiologei tosh diafora? H h alitheia einai kapou sth mesh (opou me symferei)?
    Shedding tears

    7 Rulez - Keep Drifting
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:11

    Το πλάτος του ελαστικού είναι το πλάτος του πέλματος. Από εκεί και πέρα ανάλογα με το λάστιχο το συνολικό πλάτος (section width το λένε) μπορεί να διαφέρει και μερικά λάστιχα αν και ίδιας ονομαστικής διάστασης μπορούν να μπαίνουν σε διαφορετικές ζάντες. Για να καταλάβεις κοίτα στη λίστα της Hankook τις διαφορές μεταξύ tread width και overall width. Από αυτό βλέπεις ακόμη ότι το πραγματικό πλάτος πέλματος δε συνάδει πάντα με το ονομαστικό.
  • Άβαταρ μέλους
    DUKE
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 375
    Εγγραφή: Κυρ 28 Οκτ, 2007 22:30
    Τοποθεσία: Kifisia

    από DUKE » Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:18

    Malista... Exakolouthei k mou fainetai megalh h diafora, alla kati tha xeroun parapanw. Les na mhn dokimasw ta R888?
    Gia ta hankook den exw feedback. Esu ti xereis?

    Ektos apo tis Volk yparxoun kai oi Image wheels gia tous pio psagmenous san k esena. Opou exw k ena 15% ekptwsh gia teleiws custom katastash se kare, offset klp

    Edw einai to site:
    www.imagewheels.co.uk

    Me to apokoryfoma tis Billet 93P sta 3.4kg
    http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_billet.html

    Mhn xexname oti tis ebalan k sto levante...
    http://images.streetfire.net/photos/000 ... 024679.jpg
    Shedding tears

    7 Rulez - Keep Drifting
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:35

    Για κριτικές για το Ventus μπορείς να διαβάσεις εδώ:
    http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... /6/52.html

    Φοβερή ζάντα και ό,τι πρέπει για custom καταστάσεις, όμως η τιμή νομίζω πως θα είναι φαρμάκι... :D
  • Άβαταρ μέλους
    DUKE
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 375
    Εγγραφή: Κυρ 28 Οκτ, 2007 22:30
    Τοποθεσία: Kifisia

    από DUKE » Σάβ 11 Οκτ, 2008 20:47

    Thodora leei times.
    223 oi 7ares
    230 oi 8ares

    Den nomizw oti einai yperboliko.


    Για κριτικές για το Ventus μπορείς να διαβάσεις εδώ:
    http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... /6/52.html


    Φοβερή ζάντα και ό,τι πρέπει για custom καταστάσεις, όμως η τιμή νομίζω πως θα είναι φαρμάκι... :D
    Shedding tears

    7 Rulez - Keep Drifting
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 11 Οκτ, 2008 21:23

    Αλέξη είναι πολλά τα λεφτά! Βγαίνουν όλες στα 1320 Ευρώ (με ΦΠΑ)...
    Ξεφεύγουμε αρκετά νομίζω! :?
  • Άβαταρ μέλους
    kastrato
    Moderator
    Moderator
    Δημοσιεύσεις: 828
    Εγγραφή: Παρ 03 Αύγ, 2007 14:25
    Τοποθεσία: Dyonisos, Athens
    Επικοινωνία:

    από kastrato » Κυρ 12 Οκτ, 2008 11:57

    Egw re paidia 3erw atoma pou exoun valei toyo 888 205/60/13 se 8ares.

    toso e3w peftw? Mporei na kanw kai la8os vevaia...
    pantws ta michelin slicks einai panta mia wraia fthnh lush gia lastixa se 8ares... :D
    MK Indy Fireblade900RR
    Den mporw na katalavw giati vazetai moter apo autokinita sta autokinita sas
  • Άβαταρ μέλους
    Gigi
    Νέο μέλος
    Νέο μέλος
    Δημοσιεύσεις: 39
    Εγγραφή: Κυρ 18 Μάιος, 2008 19:18

    από Gigi » Κυρ 12 Οκτ, 2008 18:57

    Eγω φοραω R888 205/60/13 σε 7αρες ζαντες μπρος-πισω,οπως και παρα πολλοι στην Αγγλια.
    Θεωρω οτι σε 888 μπορεις ανετα να βαλεις 185 και 205 σε 6αρα και 8αρα ζαντα αντιστοιχα.
    To 205/60/13 μπαινει ακομη και σε 9αρα
    http://www.megabusa.co.uk/blog.aspx?sect=7
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Κυρ 12 Οκτ, 2008 20:48

    Το ότι στην πράξη μπορεί να τοποθετηθεί αυτό νομίζω ότι είναι σίγουρο. λλωστε αυτά τα λάστιχα και ειδικά τα αγωνιστικά σλικ με τα σκληρά πλαϊνά, με την πίεση που τους βάζεις για να "σκάσουν" θέλουν δε θέλουν θα μπουν. Όμως το αποτέλεσμα δε θα είναι και τόσο καλό αφού στην πράξη δε θα μπορέσεις να εκμεταλλευθείς στο έπακρο τα πλεονεκτήματα του σκληρού πλαϊνού το οποίο πλέον δε θα είναι απόλυτα κάθετο με τη ζάντα και στις φορτίσεις που θα δέχεται αντί να συμπιέζεται θα κάμπτεται. Στην 8άρα ας δεχτούμε ότι θα λειτουργεί πολύ καλά, αν όχι ιδανικά. Στην 9άρα είναι σίγουρα υπερβολικό!
  • Άβαταρ μέλους
    Echidna
    Καθημερινά εδώ
    Καθημερινά εδώ
    Δημοσιεύσεις: 315
    Εγγραφή: Σάβ 13 Οκτ, 2007 17:33
    Τοποθεσία: Αίγιο

    από Echidna » Σάβ 18 Οκτ, 2008 21:40

    Πήρα σήμερα και μερικά μεταχειρισμένα πραγματάκια, όπως κολώνα τιμονιού, διακόπτες, κεντρικό άξονα μετάδοσης και πίσω κομπλέ άξονα με δισκόφρενα (διαφορικό, ημιαξόνια, δισκους, δαγκάνες). Τον πίσω άξονα δεν τον έχω ακόμη, θα τον έχω μέχρι το τέλος της εβδομάδας με μεταφορική.

    Εικόνα Εικόνα Εικόνα
    Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 6 επισκέπτες