από JohnL » Παρ 19 Δεκ, 2008 15:54
Καλωσόρισες φίλε McRay,
Νομίζω ότι έχει να κάνει με το όνειρο σου ...
Πόσο γρήγορο θα είναι αυτό που πας να φτιάξεις ?
Γιατί το φτιάχνεις ?
Βασίζεσαι στο αντίστοιχο βιβλίο ή σχεδιάζεις κάτι από την αρχή ?
Αν φτιάχνεις κάτι που θα πηγαίνει ΓΡΗΓΟΡΑ τότε θέλει πολύ μελέτη και έρευνα γιατί υπάρχει μεγάλο θέμα ασφάλειας. Το φτιάχνεις για να το φτιάξεις και να περάσεις καλά ? Για να οργώνεις τα βουνά ή για να κερδίσεις αγώνες ? Όσο μεγαλύτερες προσδοκίες έχει τόσο μεγαλύτερη μελέτη πρέπει να κάνεις.
Φυσικά και παίζουν τεράστιο ρόλο οι διαστάσεις το οχήματός σου. Αν βασίζεσαι σε ήδη υπάρχοντα σχέδια με μικρές αποκλίσεις στις διαστάσεις και νορμάλ ταχύτητες θα είσαι μιά χαρά. Αν "διπλασιάσεις" κάτι κατά πάσα πιθανότητα δεν θα φτιάξεις κάτι ανασφαλές ή και επικίνδυνο. Στην καλύτερη θα έχεις προοδευτική παραμόρφωση και τελικά πιθανώς καταστροφή του σασί στην χειρότερη θα σκοτωθείς στην πρώτη βόλτα. Όταν αλλάζουν σημαντικά οι διαστάσεις ενός σασί (πάνω από 10 cm ας πούμε, αν και είναι λίγο αυθαίρετο αυτό) πρέπει να ενισχυθεί για να διατηρήσει τις ιδιότητες του. Αν αλλάξουν δραματικά ουσιαστικά μιλάς για καινούριο σχέδιο που πρέπει να μελετηθεί από την αρχή. To πλάτος και το μήκος της κατασκευής σου καθορίζουν πως θα στρίβει. Αλλά πάντα όταν παίρνεις κάτι χάνεις κάτι άλλο.
Παράδειγμα : μεγαλώνοντας το μήκος αυξάνεις την σταθερότητα αλλά χάνεις σε ταχύτητα στροφής. Τα πάντα παίζονται στο πόσο καλές ισορροπίες θα κρατήσεις.
Ως προς το υλικό κατασκευής είναι ατσάλινοι σωλήνες τετραγωνικής ή κυκλικής διατομής. Είτε είναι mild steel είτε 4130 είτε κάποια μορφή ανοξείδωτου (304 - 316 κλπ). Το 99.9 % των home made κατασκευών είναι mild steel τετραγωνικής διατομής, τα γνωστά στραντζαριστά. Όσο μεγαλύτερο πάχος τοιχώματος τόσο μεγαλύτερη αντοχή. Όσο μεγαλύτερη διάμετρος τόσο εκθετικά μεγαλύτερη αντοχή.
Πρέπει να καταλάβεις ότι μια τέτοια μετατροπή μίας κατασκευής ενέχει κινδύνους αν δεν ξέρεις ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ τι κάνεις. Μεγάλο παιδί είσαι γνωρίζεις για τον εαυτό σου τι μπορείς, τι δεν μπορείς, τι ξέρεις και τι δεν ξέρεις να κάνεις. Μην αλλάξεις σημαντικά τις διαστάσεις κάποιου σχεδίου έτσι απλά. Μην φτιάξεις κάτι ρίχνοντας έτσι απλά μερικές σωλήνες στο πάτωμα και κολλώντας τες μεταξύ τους. Και στις δύο περιπτώσεις ο κίνδυνος είναι μεγάλος για την σωματική σου ακεραιότητα ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΕ ΜΙΚΡΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ.
Συμπερασματικά αν έχεις διάθεση να το ψάξεις το θέμα (ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ) σχεδίασε κάτι από την αρχή, κάτι που θα σε ευχαριστεί, αυτό που ονειρεύτηκες.
Αν δεν έχεις τέτοια διάθεση ή δυνατότητα φτιάξε αυτό που λέει το βιβλίο ή τα σχέδια που έχεις βρει / αγοράσει σε πρώτη φάση και μετά βλέπεις πως θα κινηθείς. Ανάλογα και με την εμπειρία που θα έχεις αποκτήσει μετά μπορείς να μεγεθύνεις ελαφρώς την κατασκευή ή και να αποφασίσεις να μπεις στην πρώτη διαδικασία του ψαξίματος και σχεδίασης από την αρχή.
Αυτά δεν σου τα λέω για να σε αποθαρρύνω. Καμία σχέση. Εγώ έχω μπει στην πρώτη διαδικασία και μάλιστα όχι για ένα buggy αλλά για ένα full size αγωνιστικό πρωτότυπο. Καθημερνά όμως καταναλώνω 2 ώρες τουλάχιστον σε έρευνα και σχεδίαση και το τέλος προβλέπεται περίπου σε 4-5 χρόνια (αν όλα πάνε καλά). Προσπαθώ να σου πω απλά ότι γίνεται ότι ονειρευτείς, αλλά ΜΟΝΟ με την κατάλληλη προετοιμασία και αλλαγή / βελτίωση του ίδιου σου του εαυτού. Και γνώσεις πρέπει να αποκτήσεις και χειρωνακτική δουλειά να κάνεις και πάρα πολύ χρόνο να αφιερώσεις, πάντα εκθετικά ανάλογο με το τι πας να πετύχεις. Μην μπεις σε διαδικασία να σκεφτείς έλα μωρέ με 20 - 30 άλογα τι έγινε ?
Για ένα όχημα 100 κιλών τα 30 άλογα είναι 3,33kg/hp και ήδη έχεις πολύ καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππο από ένα αυτοκίνητο WRC. Ακόμα και αν προσθέσουμε το βάρος σου (80 kg ας πούμε) είναι 6kg/hp που είναι καλύτερο από ένα πειραγμένο Peugeot 106 rallye!