Oso varos mporeis na glutwseis twra kanto. Mhn valeis ta varia psalidia kane dika sou oso pio elafria ginete mhn varetheis. Unspung weight!!!
Δεν υπολόγιζα να χρησιμοποιήσω τα ψαλίδια, μόνο τα μπροστινά uprights αλλά είναι τόσο βαριά που δεν γίνεται. Θα κρατήσω μόνο τα hubs και τα ρουλεμάν σε uprights ιδιοκατασκευή. (μμμμ ... μάλλον πρέπει να μαζεύω λεφτά και για τόρνο ...) Όσο για το unsprung weight δες παρακάτω.
Γιάννη, εγώ κατέληξα στη λύση της 13άρας με βασικό γνώμονα τη μείωση της μη αναρτώμενης μάζας. Μια custom 13x8 motorsport ζάντα ζυγίζει περίπου στα 4-5 κιλά το πολύ. Μιλάμε για πολύ χαμηλό βάρος αν φαντατείς ότι 4.5 κιλά ζυγίζει μονάχα ο solid δίσκος της Wilwood (o οποίος σίγουρα θα πάρει πόδι).
Αν υποθέσουμε ότι έχουμε ζαντα 5 κιλών, δίσκο 3.5 κιλών, δαγκάνα 1 κιλού, ελαστικό (τα στοιχεία σύμφωνα με την Hoosier) 7 κιλών, άκρο 3 κιλών (το άκρο του Sierra ζυγίζει 5.5 κιλά!), τότε το συνολικό βάρος της μη αναρτώμενης μάζας φτάνει τα 19.5 κιλά. Δεν υπολόγισα το βάρος των ψαλιδιών, ελατηρίων και αμορτισέρ το οποίο ας θεωρήσουμε πως είναι κοινό και στις 2 περιπτώσεις. Τα παραπάνω ισχύουν για την περίπτωση της 13άρας.
Από το site της Superlite, μια ζάντα cast 16x8 ζυγίζει 8.24 κιλά, οπότε ας πούμε ότι μια αντίστοιχη 17άρα στην καλύτερη περίπτωση θα ζυγίζει 9 κιλά. Λογικά, για να εκμεταλλευτείς και το διαθέσιμο χώρο, θα βάλεις και μεγαλύτερους δίσκους, ας πούμε ότι θα έχει ένα βάρος 4.5 κιλών, δαγκάνα αναγκαστικά μεγαλύτερη, περίπου 1.5 κιλό. Το βάρος του ελαστικού θα είναι οπωσδήποτε 9 κιλά (τη στιγμή που το 13άρι ζυγίζει 7). Άκρο ας πούμε ότι είναι το ίδιο στα 3 κιλά. Το σύνολο δίνει βάρος μη αναρτώμενης μάζας 27 κιλά! Κι αυτό με την προυπόθεση ότι όλα είναι custom και full racing λύσεις.
Η διαφορά είναι 7.5 κιλά μη αναρτώμενης μάζας, κάτι που θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό για τη συμπεριφορά του συστήματος ανάρτησης. Αν το πολλαπλασιάσεις δε επί το 4 θα βγει μια αύξηση της τάξης των 30 κιλών.
Δηλαδή όχι μόνο προσθέτεις πολύ βάρος εκεί που δεν πρέπει, το βάρος αυτό είναι και αρκετά μεγάλο σαν συνολική μάζα για το αυτοκίνητο ως σύνολο.
Ο υπολογισμός μου για τις 18αρες που είχα υπόψη μου έβγαινε στα 28.3kg.
Η μη αναρτόμενη μάζα δεν είναι κάτι φοβερό και τρομερό και δεν υπάρχει λόγος να την δαιμονοποιούμε. "Απλώς" χαμηλώνει το cps της ανάρτησης και εξαναγκάζει να χρησιμοποιήσουμε σκληρότερα ελατήρια και (πιθανώς) σκληρότερες αντιστρεπτικές. Αν έχουμε σχεδιάσει για αυτό το βάρος τότε απλώς δεν έχουμε και πρόβλημα. Αυτός είναι και ο λόγος που το wheel rate μου έβγαινε τόσο μεγάλο (300kg/cm). Όσο για το συνολικό βάρος δεν υπήρχε πρόβλημα γιατί χώραγε στο budget των 600κιλών (γεμάτο) που είχα όποτε No problem. Επιμένω ότι όταν σχεδιάζεις κάτι, μπορείς να δώσεις ένα μέγεθος για να πάρεις κάτι άλλο. Θεωρώ ότι η σχεδίαση ήταν σωστή. Τι κρίμα να μην υπάρχουν κατάλληλα λάστιχα για να μάθουμε ...
Άλλος παράγοντας είναι βεβαίως και το κόστος. Για μια τετράδα 13άρια full soft slicks της Hoosier αρκούν 600 δολλάρια (!), ενώ για μια τετράδα 18άρια (μιλάω για 18άρια γιατί σε αυτά αναφέρει η εταιρεία μια οικονομική προσφορά, δεν έχω τιμές για 17άρια) περίπου στις διαστάσεις που τα θέλεις, θα χρειαστούν 1500 δολλάρια!
Ναι το κόστος είναι σημαντικό. Εφόσον θα χρησιμοποιήσω τελικά 15άρια τουλάχιστον θα έχω χαμηλότερο κόστος χρήσης.
Το μόνο αρνητικό με τους τροχούς 13 ιντσών ειναι οι περιορισμοί όπως λες στην ανάρτηση που προκαλούν. Κάτι το οποίο λύνεται με full custom ζάντες (sto offset που θέλεις) και custom άκρα (ούτως ώστε τα outboard points τους να έρθουν πιο έξω, αλλά και για να παίξεις γενικότερα με τη γεωμετρία όπως εσύ θέλεις).
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το πόσο κοντά είναι τα ψαλίδια μεταξύ τους.
Χαλάει πολλά πράγματα από την συμπεριφορά της ανάρτησης μέχρι την αεροδυναμική. 13άρες no no ...
Όσο για την "ελαστικότητα" των slick 13 ιντσών, απλά να αναφέρω ότι είναι πολύ σκληρά (παρά το υψηλό προφίλ), μιλάμε για spring rate που ξεκινά από τις 1000 λίμπρες και φτάνει και τις 1400 λίμπρες (αναλόγως αν μιλάμε για radial ή crossply). Δηλαδή κατά πολύ σκληρότερα από τα ελατήρια ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου.
Ναι τα νούμερα που αναφέρεις είναι σωστά και αποδεικνύουν ότι θα είχα προβλήματα. 1000lbs/inch σημαίνει 453.6kg/inch δηλαδή 453.6kg/2.54cm δηλαδή 178.58kg/cm. Με 300kg/cm που είχε η ανάρτησή όπως την είχα σχεδιάσει, η ανάρτηση δεν θα δούλευε καθόλου, τα λάστιχα θα απορροφούσαν όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και στις στροφές θα είχαν τρομερές παραμορφώσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που με bias ply (cross ply) ελαστικά και 15άρες ζάντες σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς που έχω κάνει η παραμόρφωση των ελαστικών είναι οριακά ανεκτή.
Τα 15άρια bias έχουν περίπου 2400lbs/inch λόγω χαμηλότερου προφίλ και το wheel rate λόγω χαμηλότερης μη αναρτόμενης μάζας μπορεί να κατέβει περίπου στα 200kg/cm. 2400lbs/inch = 429kg/cm άρα για κάθε εκατοστό που θα συμπιέζεται η ανάρτησή μου το ελαστικό θα συμπιέζεται περίπου 47 χιλιοστά (στην αρχή τουλάχιστον γιατί μετά δεν πάει αναλογικά)
Η κλίση του οχήματος δηλαδή θα είναι 47% περισσότερη από την θεωρητική. Αυτό είναι οριακά αποδεκτό και θα πρέπει να βρω τρόπο να χαμηλώσω το το wheel rate, χωρίς όμως να χαλάσω (πολύ) τα λοιπά χαρακτηριστικά της ανάρτησης.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
And now for something completely different ....
Γκάλοπ ποιές θα παίρνατε ?
Rota Slipstream 5.4kg 600E new
OZ Racing / RallyArt WRC magnesium ??kg 500E used
Ultralite D1 6.05kg 550E new
Speedline / Toyota WRC magnesium ??kg 500E used