Bλέποντας την εξέλιξη στο topic της έκδοσης αδειών, και γυρνώντας προς τα πίσω σε εκείνο το topic να δω το έχει γραφτεί, σκέφτηκα να γράψω πως έχει η κατάσταση με την έκδοση πινακίδων, μετά τη δική μου εμπειρία (έχει περάσει ένας χρόνος και κάτι μήνες από την έκδοση των πινακίδων μου).
Μιας και υπάρχει όμως κατάλληλο topic (για τα Westfield) ας το κάνω εδώ:
Το σημαντικό και υποχρεωτικό για να καταφέρουμε να βγάλουμε πινακίδες σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο έρχεται από χώρα της Ε.Ε. είναι να έχει άδεια κυκλοφορίας στην εκάστοτε χώρα (και πινακίδες).
(Στην περίπτωση μιας ιδιοκατασκευής locost δεν ξέρω βέβαια τι αναγράφεται στο πεδίο του "κατασκευαστή" πάνω στην άδεια)
Αυτή είναι η βασική προϋπόθεση για να μπορέσουν να εκκινήσουν οι διαδικασίες. Χωρίς Άδεια κυκλοφορίας (πχ V5 ή V5C για Αγγλία), δεν γίνεται κάτι.
Από εκεί και πέρα αν δεν υπάρχει έγκριση τύπου (Εγκριση Τύπου* έχουν τα Caterham 1.600 K-series. Τα westfield 1600 δεν γνωρίζουν αν έχουν. Ίσως ξέρει ο Αντώνης) τότε το αυτοκίνητο περνάει από το μηχανολογικό τμήμα του Ελληνικού όπου πραγματοποιείται σε κατάλληλο "δυναμόμετρο" ένα τεστ προσομοίωσης κίνησης σε δρόμο ώστε να καταγραφούν οι εκπομπές ρύπων και να καταταγεί στην ανάλογη οδηγία της Ευρωπαϊκής ένωσης (EU3, 4, 5) και βάση της οποίας θα πληρώσει φόρο εκτελωνισμού.
Η διαδικασία αυτή στην δική μου περίπτωση, λόγω περίεργου μοτέρ (BEC) (ήταν και βελτιωμένο, αλλά και με καρμπιρατέρ που παρόλο που το φέρναμε σε σχεδόν εργοστασιακή μορφή, δεν μπορέσαμε ποτέ να ρυθμίσουμε σωστά τα μείγματα ώστε να μην εκπέμπει υπερβολικούς -για τα δεδομένα του Μηχανολογικού τμήματος- ρύπους) πήρε αρκετούς μήνες, αρκετά χρήματα (λόγω επανάληψης των ρυθμίσεων και των διαστημάτων που μεσολαβούσαν μεταξύ αυτών λόγω μεγάλης αναμονής στο τμήμα αυτό εκείνη την περίοδο, κατέληξα να πληρώσω και πρόστιμο στο τελωνείο λόγω εκπρόθεσμου εκτελωνισμού) και αρκετό άγχος
Ένα "αυτοκίνητο" που γενικώς δεν εκπέμπει ρύπους πάνω από τα επιτρεπτά όρια, δε νομίζω ότι έχει να φοβάται το συγκεκριμένο τεστ και το μόνο που επισκιάζει την κατάσταση είναι η ντιρεκτίβα που θα το κατατάξουν (EU3, 4, 5).
Συνεπώς ένα αυτοκίνητο με λίγα κυβικά είναι πολύ σημαντικό ατού. Όπως σημαντικό ατού είναι και η παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα τη λεγόμενη "απομείωση" στο φόρο εκτελωνισμού (για κάθε έτος παλαιότητας, ξεκινώντας από τους 6 μήνες και μετά, έχουμε 7% μείωση στο ποσό του εκτελωνισμού).
(* Έγκριση Τύπου λέγεται ουσιαστικά η σειρά ενεργειών στις οποίες έχει προβεί κάποιος ελληνικός αντιπρόσωπος και βάση των οποίων μπορούν να παίρνουν Άδεια Κυκλοφορίας τα αυτοκίνητα της εταιρίας που αντιπροσωπεύει χωρίς να περνάνε από το μηχανολογικό τμήμα.
Ένα αυτοκίνητο που πέρασε από το Μηχανολογικό τμήμα και στην συνέχεια πήρε πινακίδες, δεν αποτελεί στοιχείο για αυτόματη έκδοση πινακίδων σε ένα άλλο παρόμοιο αυτοκίνητο που θα μπει στην Ελλάδα (με λίγα λόγια το τεστ του Μηχανολογικού τμήματος δεν έχει να κάνει με την "Έγκριση Τύπου").
Κάθε μοντέλο που βλέπουμε να κυκλοφορεί στην Ελληνική αγορά, έχει λάβει έγκριση τύπου, αν δεν κάνω λάθος. Βέβαια ακόμα υπάρχουν κάποια σκοτεινά σημεία σε αυτή τη διαδικασία, με αυτοκίνητο που δεν κυκλοφόρησαν επίσημα στην Ελληνική αγορά, και τα βλέπουμε συχνά τελευταία (πχ Honda Integra) τα οποία δε γνωρίζω αν έχουν περάσει την διαδικασία του Μηχανολογικού τμήματος το καθένα χωριστά)
Μετά το μηχανολογικό, το αυτοκίνητο πάει στην υπηρεσία αξιών ώστε να το τιμολογήσουν (κοστολογήσουν).
Προσωπικά είχα προμηθευτεί ένα συμφωνητικό που κάναμε με τον πρώην ιδιοκτήτη σε συμβολαιογράφο στην Αγγλία που ανέφερε την τιμή αγοράς του αυτοκινήτου. Στην συνέχεια το έστειλα για επικύρωση στην πρεσβεία στο Λονδίνο και μου το έστειλαν πίσω.
Βέβαια η Υπηρεσία Αξιών κοστολογεί από μόνη της το αυτοκίνητο (η ερώτηση "με ποια κριτήρια" μένει αναπάντητη) και λαμβάνεται υπ' οψη η μεγαλύτερη εξ' αυτών των δύο τιμών πάνω στην οποία υπολογίζεται ο φόρος εκτελωνισμού και η απομείωση λόγω παλαιότητας (σσ.: στην αξία του αυτοκινήτου βάση της οποίας θα εκτελωνιστεί, προστίθεται και το κόστος μεταφοράς του στην Ελλάδα, που ασχέτως αν το έχεις φέρει οδικώς -και μπορείς να το αποδείξεις με εισιτήρια πλοίου κλπ- την προσθέτουν έστω και τεκμαρτά, με κόστος γύρω στα 650 ευρώ)
Μετά την υπηρεσία αξιών και αφού πληρώθηκε ο φόρος εισαγωγής, το αυτοκίνητο πέρασε ΚΤΕΟ για έλεγχο (μηχανολογική κατάστασημ αριθμός πλαισίου, και κάθε έλεγχος που γίνεται στο ΚΤΕΟ)